Mitäs se kaupungeille kuuluu? Useimmilla paikallisilla valinnoilla
on suora yhteys kasvihuonekaasupäästöihin. Jos se unohtuu, ilmastosopimus jää pelkäksi
paperiksi.
Toisiaan täydentävät päätökset maankäytöstä ja liikennejärjestelmästä
vaikuttavat energian kulutukseen pitkälle tulevaisuuteen. Suomessa vajaa
viidennes energiasta poltetaan liikenteessä, joka syö myös aikaa. Jos
kaupunkirakenne jatkaa hajoamistaan, työ- ja asiointimatkat pitenevät
entisestään.
Sähköautoja tarjotaan lääkkeeksi. Saasteita ja melua ne toki
vähentävät, mutta ei kasvihuonekaasuja, ellei sähköä ole tuotettu uusiutuvista
energialähteistä. Saman tilankin ne vievät kuin muut autot.
Rakennusten energiatalous puhuttaa. Tärkeintä on, että talot
ovat osa tiivistä yhdyskuntarakennetta ja kuluttavat käytön aikana mahdollisimman
vähän fossiilista energiaa. Rakennusmateriaaleihin sitoutunut energia on vain murto-osa
rakennuksen käyttöiän aikaisesta kulutuksesta. Siksi on huuhaata markkinoida jonkun
rakennusaineen käyttöä ilmastotekona.
Hankintapolitiikka kuulostaa harmaalta. Se on kuitenkin
vahva väline, jos niin halutaan. Lähes neljännes Helsingin kaupungin menoista
kuluu yksityiseltä puolelta ostettaviin tuotteisiin ja palveluihin. Jos
jokainen tarjouspyyntö sisältäisi tiukat ilmastokriteerit, tuettaisiin samalla edelläkävijäyrityksiä.
Elinkeinopolitiikka on porkkanoita. Kaupunki voi tarjota vaikka
edullisemman tontin yritykselle, joka ei halua isoja parkkitiloja vaan sitoutuu
joukkoliikenteen asiakkaaksi tai käyttää uusiutuvaa energiaa. Tyhmintä olisi
alistua energiankäyttönsä vuoksi tuhoon tuomitun tuotannon ehtoihin.
Digitalisaatiokin on ilmastoteko. Jos joku palvelu on
netissä, sitä ei tarvitse hakea kauempaa. Älykkäät energiaverkot ovat kohta
arkipäivää. Esimerkiksi tuotannon ja kulutuksen ajantasainen seuranta auttaa
tasaamaan kulutushuippuja ja hinnoittelemaan käyttöä kysynnän ja tarjonnan
mukaan.
Lopulta valinta on kaupunkilaisen käsissä. Osallistunko
webinaariin? Nousenko bussin kyytiin? Haluanko, että taloyhtiön katolle
asennetaan aurinkopaneelit?
EU ja sen jäsenvaltiot
ilmoittivat Pariisissa vähentävänsä kasvihuonekaasupäästöjään vuoteen 2030
mennessä 40 prosenttia verrattuna vuoden 1990 tasoon.
Tämä vähennys jaetaan päästökauppasektorin
(energialaitokset ja teollisuus) ja sen ulkopuolelle jäävän ns.
taakanjakosektorin välillä. Kaupungeilla on rooli taakanjakosektorilla, jossa
päästöjä vähennetään 30 prosenttia vuoden 2005 tasoon verrattuna.
(Julkaistu kolumnina Helsingin Uutisissa lokakuussa 2016)
No comments:
Post a Comment