Niin myös kaupunkien, joiden on tämän mantran mukaan
kilpailtava kansainvälisesti. Pääkaupunkiseudusta on tapana sanoa, että se
kilpailee pohjoismaisten pääkaupunkien kanssa. Tämä on oikeastaan kovin kapea
näkökulma, koska kaupunkien verkosto kattaa koko maapallon.
Mistä voitosta kaupungit sitten taistelevat keskenään?
Kohteita on kolme: ulkomaiset investoinnit, ”luova luokka” ja turistit.
Investointien suunta on vaihtunut. Aiemmin suomalaiset
metsäyhtiöt sijoittivat kehitysmaihin, mutta sitä pidetään nykyään
uuskolonialismina. Kiinalaiset sijoittivat Afrikan maihin, joissa on arvokkaita
raaka-aineita, mutta tulevaisuudessa ehkä Suomen metsäteollisuuteen.
Luova luokka on julkkisguru Richard Floridan luoma käsite. Sillä
on tarkoitus kuvata uuden polven parempaa väkeä, joka kuluttaa, istuu
kahviloissa ja innovoi. Luova luokka on kansainvälistä, urbaania, trendikästä
ja merkkitietoista.
Turisteja halutaan täyttämään lentokoneet, laivojen hytit,
junat ja taksit, hotellit ja ravintolat. Reittien varrelle sijoitetaan Finnish
Design –kaupat, kun japanilaiset tulevat katsomaan revontulia ja britit
tervehtimään joulupukkia.
Kansainvälisessä vertailussa turismi on kolmanneksi suurin
vientiala polttoaineiden ja kemikaalien jälkeen, ennen ruokatuotantoa ja autoteollisuutta.
Matkailu on viime vuosina kasvanut nopeammin kuin maailmankauppa keskimäärin. Tuotteiden
ja palveluiden viennistä sen osuus on seitsemän prosenttia.
Yhdysvallat, Kiina, Espanja ja Ranska ovat top-neljä maata,
joissa käy eniten matkailijoita ja jotka saavat siitä eniten tuloja. Ennusteiden
mukaan kehittyvistä maista tulee nykyistä halutumpia matkakohteita.
Euroopassa suosiotaan on kasvattanut nopeimmin karusta
luonnostaan tunnettu myyttien Islanti. Suomessa ei aina uskota, että täältäkin
haetaan elämyksiä järvistä, metsistä, hiljaisuudesta ja valosta. Toki ollaan
kiinnostuneita myös kaupungeista, arkkitehtuurista, elämäntavoista, ruuista ja
juomista.
Jos kysyy, millainen on kilpailukykyinen matkakohde, voi
miettiä, miksi itse haluaisi lähteä Pariisiin, Kairoon tai Kuhmoon. Meissä asuu
kaipuu jonnekin muualle, kokemaan jotakin juuri sille paikalle ominaista ja
ainutkertaista.
YK:n turismijärjestön (UNWTO)
mukaan vuonna 1950 turisteja oli 25 miljoonaa mutta viime vuonna jo 1186
miljoonaa.
Matkailusta saatavat tulot kasvoivat
samaan aikaan 1,9 miljardista 1185 miljardiin.
Puolet maailman matkailusta
suuntautuu Eurooppaan ja neljännes Aasiaan ja Australiaan.
Eurooppalaiset ja aasialaiset ovat
liikkeellä samassa suhteessa. Suurin ryhmä tulee Kiinasta, 128 miljoonaa ihmistä.
(Julkaistu kolumnina Helsingin Uutisissa joulukuussa 2016)
No comments:
Post a Comment