Lahjoituksilla on luvattu maksaa Guggenheim-nimen käyttöön oikeuttava
lisenssi 20 vuodeksi. Se ei tosin tuo Helsinkiin vielä yhtään Kandinsky’a tai
näyttelyä. Mutta se brändi!
Erkon ja Herlinin säätiöiltä saataisiin rakentamiseen 15
miljoonaa. Rahojen vakuudeksi jäisi osakkeita talon omistavasta kaupungin
kiinteistöyhtiöstä.
Yksityiseksi rahaksi on nimitetty myös kaupungin ottamaa ja
takaamaa 35 miljoonan euron lainaa. Sitä Guggenheim Helsinki lyhentäisi
toivomallaan 1,3 miljoonan valtionosuudella ja 0,4 miljoonan lahjoituksilla
vuosittain. Mitä nykyinen kulttuuriministeri voi luvata 2020- ja 2030
–luvuille, onkin toinen juttu.
Kaupunki investoisi rakentamiseen 80 miljoonaa, ei perisi
vuokraa tontista eikä rakennuksesta ja maksaisi talon kunnossapidon. Tämän on
laskettu tarkoittavan 6,5 miljoonan tukea vuosittain. Sitten vielä tontin
esirakentamiseen 15-18 miljoonaa ja remontit, joista ei koskaan tiedä.
No mutta työpaikkoja! Helsingin taivas täyttyy jo nyt
nostokurjista. Asuntotuotantoa on päätetty kasvattaa reippaasti nykyisestä,
jotta hintojen nousu edes vähän hidastuisi. Kuinka viisasta olisi lähivuosina
vielä ylikuumentaa rakennusalaa? Eikö olisi parempi, että samat työpaikat syntyisivät
kohtuuhintaisten asuntojen työmaille?
Verotuloja kai sentään? Näyttelytoiminnasta ja matkailusta
kaupungin kassaan kilahtaisi vuosittain vajaat 0,5 miljoonaa, koska
sote-uudistuksen myötä valtio vie kaupungin verotuloista kaksi kolmannesta.
Samaan aikaan New Yorkiin lähtisi joka vuosi vähintään 4
miljoonan shekki, jolla korvattaisiin lisenssi, hallintomaksu ja näyttelyostot.
Jäisihän kaupungille rakennus! Mutta mitä Helsinki mahtaisi
sillä tehdä, jos Guggenheim Helsinki ei olisikaan megamenestys?
No onko sitten parempi, että Etelärannassa on parkkipaikka? Pysäköinti
kuitenkin poistuu päätöksellä ja liikennemerkillä, laudoitettu kalastajakylä
majakoineen ei.
Guggenheimin tavaramerkki on, että sen rakennukset poikkeavat
mahdollisimman jyrkästi ympäristöstä. Ei ihme, että tuomariston puheenjohtaja
paljasti erittäin poikkeuksellisen menettelyn: suunnittelukilpailun jury oli
joutunut äänestämään lopputuloksesta.
Guggenheimin franchising-ketjuun
kuuluu kaksi museota, New Yorkin ja Bilbaon. Myös Peggy Guggenheimin kokoelma
Venetsiassa on liitetty verkostoon.
Abu Dhabissa rakennustyöt ovat yhä
kesken. Berliinissä Deutsche Bankin taidekokoelma kokeili brändiyhteistyötä
mutta lopetti sen.
Muita ei ole, vaikka selvityksiä on
tehty lukuisia.
Ihmetteleekö joku, miksi luotettava
ja maksukykyinen Helsinki kiinnostaa?
Erot aiempiin esityksiin ovat nämä:
Yksityisrahalla maksettavan 20
vuoden lisenssin hintaa on tingitty kolmanneksella.
Näyttelyitä pyörittäisi kaupungin
6,5 miljoonalla ja valtion 1,3 miljoonalla vuosittain tukema Guggenheim
Helsinki –säätiö.
Rakentamiseen kaupunki panisi 80 +
15 miljoonaa ja yksityiset 15 miljoonaa. Valtiolta toivottu sijoitus
korvautuisi kaupungin ottamalla ja takaamalla 35 miljoonan lainalla.
(Julkaistu kolumnina Helsingin Uutisissa marraskuussa 2016)
No comments:
Post a Comment