Kestävän taloudenpidon
ministerin vastuulla on verovarojen, kansainvälisten luottojen ja valtion
omaisuuden hallinnointi niin, että turvataan hyvinvointivaltion käyttötalous ja
investoinnit. Hän myös palauttaa järjen hankintapolitiikkaan ja kilpailutukseen
sekä kitkee harmaan talouden.
Globalisaatioministereille
kuuluvat paitsi perinteinen diplomatia myös kulttuuri- ja
kehitysyhteistyö, kauppapolitiikka ja veroparatiisien sulkeminen.
Rauhanturvaministeri on
kansainvälisten konfliktien ratkaisuministeri. Aseita tarvitaan vain, jos kaikki diplomatian keinot on käytetty.
Eurooppaministerin salkku on
entistä painavampi.
Ihmisoikeus-
ja immigraatioministeri. Pakolaisuus ja maahanmuutto eivät katoa asialistalta.
Turvapaikkakäytäntöjen ja kotoutuksen on noudatettava yleismaailmallisia
periaatteita.
Kaupunkiministeri! Maa- ja
metsätalousministeriä on pidetty itsestäänselvyytenä, mutta kaupungistuva
maailma vaatii ministerin, jolle kuuluu mm. asuntopolitiikka. Tulevaisuuden
aluepolitiikka on kaupunkialueiden politiikkaa.
Sote-ministereitä on useita,
budjettipiirakasta heidän vastuullaan on yli puolikas. Yksi tehtävä on perusturvan
kehittäminen, toinen sosiaali- ja terveydenhoidon yhteensovittaminen lähellä
kansalaisia ja kolmas vaativan hoidon linkittäminen perustasoon.
Lapsiministerillekin riittää töitä.
Energia- ja
ilmastoministeri. Energia- ja ilmastopolitiikan erillisyys on johtanut
toisiaan poskelle lyöviin ratkaisuyrityksiin, tuotekehityksen pysähtymiseen ja
talouden kilpailukyvyn jäätymiseen.
Maankäyttö-
ja logistiikkaministeri. Kaavoitus- ja liikenneasioita on ratkottu eri
ministeriöissä, vaikka ne kytkeytyvät suoraan toisiinsa. Digitalisaatio korvaa
osan liikkumistarpeista, mutta sekin vaatii oman infrastruktuurinsa.
Oppimis-,
tutkimus- ja työministeri. Haasteena on työn, tuotannon ja toimeentulon yhtälö,
siis innovaatioiden ja liiketoimintamallien kehittäminen, joka ei ratkea ilman
koulutusta ja tutkimusta.
Sivistysministeri huolehtii
koulutuksen laaja-alaisuudesta ja kulttuurielämän elinvoimasta.
Luonnonvaraministeri. Aikoinaan
pilkattiin maita, joissa ei ollut ympäristö- vaan pelkkä luonnonvaraministeriö.
Ajatus ei ole huono, jos ja kun päämääränä on luonnonvarojen – metsien,
peltojen, soiden, vesien ja kaivannaisten – kestävä käyttö.
Pääministeri
on yhteistyöministeri ja hallituksen puheenjohtaja. Entä jos omaksuttaisiin sveitsiläinen käytäntö, jossa
pääministerin tehtävä kiertää ministeriltä toiselle, jokaisen hallituspuolueen
puheenjohtajalle vuorollaan?
(Julkaistu kolumnina Demokraatti-lehdessä syyskuussa 2016)
No comments:
Post a Comment