Kevään vaaleissa valitut valtuutetut päättävät parhaillaan kaupunkistrategioista
alkaneelle nelivuotiskaudelle. Kansainvälinen on syksyn ehdoton muotiväri.
Espoo haluaa olla Suomen kansainvälisin kaupunki ja nostaa
englannin kolmanneksi viralliseksi asiointikieleksi. Helsingin tavoite on olla Euroopan
kiehtovimpia sijaintipaikkoja uutta luovalle startup-toiminnalle ja maailman parhaiten
digitalisaatiota hyödyntävä kaupunki. ”Kansainvälisyys
on arvo sinänsä, mutta myös elinkeinopolitiikan keskeinen tavoite” Helsingille.
”Työperäistä maahanmuuttoa ja sen osuutta kokonaismaahanmuutossa pyritään
kasvattamaan.”
Yhteen
aikaan kaikkien kaupunkien strategioissa oltiin portteja idän markkinoille tai
pyrittiin piilaaksoiksi. Monien ykköstavoite on yhä kansainvälinen
kilpailukyky. Sillä tarkoitetaan kolmea asiaa: ulkomaisia sijoituksia
tuotantolaitoksiin tai pääkonttoreihin, lisää turisteja ja lisää ”luovaa
luokkaa”. Luovaa luokkaa on houkuteltu vapaamielisellä kaupunkikulttuurilla ja
cappuccinokahviloilla, joista vähemmänkin luovat ovat saaneet nauttia, jos
rahat ovat riittäneet.
Kaupunkien
ja maan elinkeinoelämän kehitys vaatii sekä intialaisia huippujohtajia,
vierailevia professoreita ja Slush-nörttejä että opiskelijavaihtoa ja ruohonjuuritason
tekijöitä. Kaikki tarvitsevat, paitsi työlupia myös peruspalveluita ja katon
päänsä päälle, yhdet luksuskämpän mutta paljon useammat kohtuuhintaisen
vuokra-asunnon.
Nykyajan
maailmankartta muodostuu kaupunkien verkostoista. Kaupungit sekä kilpailevat
keskenään että oppivat toisiltaan. Niiden perustehtävät ja ongelmat ovat kaikkialla
yllättävän samanlaisia. Siksi ne ovat myös yhtenäinen markkina-alue
ylikansallisille yrityksille, jotka myyvät esimerkiksi tietotekniikkaa, vesihuoltoa,
energiantuotantoa, jätehuoltoa, joukkoliikennettä tai terveyspalveluita.
Kansallisten
raja-aitojen kaatuminen rahoitusjärjestelmien ja maailmankaupan tieltä,
tuotanto- ja kulutusprosessien globalisoituminen, ilmastonmuutoksen monet
vaikutukset, tietovirtojen digitalisoituminen, maaltamuutto tai pakolaisuus asettavat
Suomenkin kaupungit päivittäin uusien kysymysten eteen.
Välillä jo kyllästyttiin
sanontaan Think global, act local! – Ajattele globaalisti, toimi paikallisesti! Nyt
tiedetään, että se toimii myös toisinpäin:
Think local, act global!
Faktalaatikko
YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n mukaan 60 prosenttia maailman
19,5 miljoonasta pakolaisesta ja 80 prosenttia maailman 34 miljoonasta
maansisäisestä pakolaisesta etsii turvaa ja tulevaisuutta nimenomaan
kaupungeista. Samalla kun vauraissa länsimaissa opetellaan kotouttamista, köyhien
maiden kaupunkeihin saapuu satojatuhansia ihmisiä, jotka ovat joutuneet
pakenemaan kotiseudultaan.
(Julkaistu kolumnina Helsingin Uutisissa syyskuussa 2017)
No comments:
Post a Comment