Kaupunkiympäristö ei ole vain suunnittelijoiden ja rakentajien
luomus vaan poliittisen päätöksentekoprosessin päätepiste.
Kuvitelkaa, että seisotte valtaväylää ylittävällä jalankulkusillalla.
Ajokaistojen välissä on bussipysäkit molempiin suuntiin. Päästäkseen pysäkille
jalankulkijan on kiivettävä parin kerroksen verran ylös jyrkkiä portaita ja vielä
saman verran alas kapeille laitureille.
Lähistöllä on rykelmä toimistotorneja, joista ihmiset kulkevat
kymmenien kilometrien päässä oleville asuinalueille tai pysäköintikenttien
ympäröimiin ostoskeskuksiin.
Kenenkään ei tarvitse teille selittää, millainen
yhteiskunnallinen näkemys päätöksentekoa on ohjannut. Mistä hyvänsä ylevistä periaatteista
onkin puhuttu, todelliset lähtökohdat ovat katsojan silmien edessä.
Onko ajateltu jalankulkijaa ja joukkoliikenteen käyttäjää vai
omakotitalossa asuvaa autoilijaa ja kiinteistösijoittajia? Erilaiset etunäkökohdat
ovat olleet keskenään ristiriidassa ja vahvin on voittanut.
Jos moottoritiet halkovat kaupunkia, jos asemakaavoista saa
poikkeuksia hatarin perustein, jos rakennussuunnitelmia ilmestyy rantapromenadeille
tai suojelutaloja puretaan, joku poliittinen enemmistö on käyttänyt valtaansa
ja toiset ovat jääneet vähemmistöön.
Siksi kaupunkia voi lukea myös poliittisena tekstinä. Se on
asfalttiin ja betoniin valettu, puuhun veistetty ja kiveen hakattu muistio
päätöksistä, joita kaupungin muutos on edellyttänyt. Ennen muuta se paljastaa,
mistä periaatteista on ”joustavuuden” nimissä poikettu.
Prosessin alkupäässä on näkymättömiin jääneitä päätöksiä
esimerkiksi organisaatiomuutoksista, henkilövalinnoista, suunnitteluohjeista,
hankintapolitiikasta, kiinteistöpolitiikasta, tonttipolitiikasta,
asuntopolitiikasta ja liikennejärjestelmästä. Sitten ovat tulleet kaavoitus,
yksittäiset talohankkeet ja katusuunnitelmat.
Vaalien jälkeen on kartoitettu, mitkä puolueet ovat eri
kaupunginosien valtapuolueita. Nämä kartat kuvaavat poliittisen prosessin
alkupistettä. Kenen edut tulevat olemaan etusijalla? Suunnitellaanko
kaupunkiympäristöä autoilijoille vai joukkoliikenteen käyttäjille?
Rakennetaanko asuntoja sijoittajille vai kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen
tarvitsijoille?
Monikanavaisessa informaatiotulvassa kykymme lukea rakennetun
ympäristön tarinaa on kadonnut. Oppisimmeko taas lukemaan?
FAKTALAATIKKO
Kuntavaalien tulos heijastaa
pääkaupunkiseudun kaupunkien erilaisia poliittisia profiileja ja toisistaan
poikkeavaa kaupunkirakennetta. Se ei lupaa nykyistä parempaa pks-yhteistyötä.
Espoo: kokoomusvaltainen hajautunut
autokaupunki.
Vantaa: kylien ja radanvarren
lähiöiden demarikaupunki.
Helsinki: sinivihreä kauniiden ja
rohkeiden korttelikaupunki.
Kaksi viidestä ei äänestänyt. Mikä
on heidän kaupunkinsa?
(Julkaistu kolumnina Helsingin Uutisissa huhtikuussa 2017)
No comments:
Post a Comment