Maankäytön ja liikenteen suunnittelu on paikallispolitiikan kovaa ydintä,
koska sen kautta maan arvo nousee tai laskee. Siksi harvalla muulla paikallisen
päätöksenteon lohkolla on niin paljon suhmurointiepäilyjä, syystä tai syyttä.
Moni muistaa maakuntien miehet, jotka yrittivät hattutemppua pystyttämällä ideaparkkeja
eri puolille maata. Rakennuspaikoiksi katsottiin metsälämpäreitä tai
peltoplänttejä valtaväylien varsilta tai risteysalueilta. Ne olivat tonttimaana
arvottomia, koska niillä ei ollut rakennusoikeutta.
Kenellekään ei ollut juolahtanut mieleen, että joku haluaisi käyttää alueita
rakentamiseen, koska jo pitkään oli omaksuttu periaate, että kaiken merkittävän
lisärakentamisen pitää tukeutua raideliikenteeseen tai ainakin joukkoliikenteeseen.
Tähän oli luottanut myös Siuntio, kunnes liikenneministeri äskettäin päätti,
että VR:n junaliikenne loppuu. Ilmoitusasia.
Aina on oltu huolissaan myös siitä, että asukkaita lähellä olevat palvelut
ja olemassa olevien keskustojen pienyritykset kuihtuvat pois. Huoli ei ole
haihtunut, vaan Porvoon, Hangon tai Keravan kaltaiset kaupungit taistelevat
jatkuvasti pitääkseen keskustansa elävinä.
Joissakin kunnissa on suljettu silmät ja myönnetty poikkeamislupia
omakotirakentajille, koska hartiapankkiperheet on haluttu veronmaksajiksi. Nämä
kodit ovat nousseet kaavoitettujen alueiden ulkopuolelle samasta syystä kuin
kauppakeskukset: maa on ollut halpaa. Kalliiksi tulevat sitten palvelut, vedet,
viemärit ja energia, ja riippuvuus omasta autosta.
Vihdin Ideapark kaatui kaavoituksesta silloin vastanneen ministerin, Jan
Vapaavuoren, selkeään kannanottoon. Juristina hän luki lakia ja maakuntakaavaa,
jossa Turuntien varrella ei Vihdissä ollut varausta kaupan suuryksikölle. Siinä
ei auttanut myyntimiehen esittämä perustelu ”Minä tunnen ministereitä…”
Turun suunnalla Ilkka Kanerva vähätteli rooliaan maakuntahallituksen
puheenjohtajana. Hän sanoi, ettei ollut kiinnostunut kaava-asioista eikä niistä
poikien kanssa puhuttu. Käräjäoikeus ei tätä uskonut vuonna 2012, mutta seuraavana
vuonna hovioikeus hylkäsi lahjussyytteet.
Nykyinen junavuorojenlopetus- ja normienpurkutalkoohallitus rientää taas
vapaan markkinatalouden tueksi. Maakuntakaavoja ja kuntien yhteisiä yleiskaavoja
ei jatkossa enää vahvisteta ympäristöministeriössä. On helppo kuvitella,
millaisen painostuksen ja korruptioyritysten kohteeksi paikallispäättäjät
joutuvat, kun heidän valtansa näin kasvaa. Voi käydä niinkin, että valitukset
lisääntyvät eikä prosessi nopeudu, päinvastoin. Kaavoistahan lähes jokaisella
on oma varma mielipide. Esimerkiksi Helsingin yleiskaavaluonnoksesta saatujen
asukaskommenttien perusteella minnekään ei saisi rakentaa.
Maankäytön suunnittelu on aina keskenään ristiriitaisten intressien
sovittelua. Alueen nykyinen tai tuleva asukas, lintubongari tai metsästäjä,
jalankulkija tai rekkakuski, pyöräilijä tai autoilija, kiinteistösijoittaja tai
pienyrittäjä, julkinen asuntorakennuttaja tai grynderi, kivijalkakauppa tai
hypermarket – kaikilla on eri näkemys yhteisestä kaupungista.
Myös mittakaava muuttaa näkökulmaa: paikallinen, maakunnallinen tai Suomen
etu ei välttämättä ole sama. Valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden
puitteissa voi esimerkiksi kysyä, montako satamaa Suomi tarvitsee. Mutta mikä
kaupunki tai teollisuuslaitos olisi valmis luopumaan omastaan? Entä jos
kauppakeskus halutaan rakentaa heti toiselle puolelle sen maakunnan rajaa, joka
ei sitä omien rajojensa sisällä sallisi?
(Julkaistu Demokraatti-lehden kolumnina lokakuussa 2015)
No comments:
Post a Comment