Selviä eroja on muutama. Nyt kaupunginjohtajat valitaan
seitsemän vuoden määräajaksi, pormestarimalleissa johtajisto vaihtuisi
kuntavaalien yhteydessä joka neljäs vuosi. Mutta kaikkien suureksi
hämmästykseksi Pajunen esitti vastikään, että kaupunginjohtaja valittaisiinkin
”toistaiseksi” eli loppuiäksi. Siinä oli hänen omankin puolueensa edustajilla
nieleskelemistä. Radiohaastattelussa kommentti olikin, että ”toki
kaupunginjohtaja voi tehdä oman esityksensä”-
Vaikka kaupunginjohtajien tuolit nykyään jaetaan poliittisin
perustein, he ovat kuitenkin virkamiehiä, eivät luottamushenkilöitä, siis
poliitikkoja. Tätä roolieroa on kuntalaisten, joskus kaupunginjohtajien
itsensäkin vaikea hahmottaa. Eroa hämärtää sekin, että Helsingissä
kaupunginjohtaja saa koreat käädyt ja pormestarin arvonimen. Se ei kuitenkaan
muuta hänen virka-asemaansa. Herra se on herrakin, ja nyt ylipormestarin herra
on joko kaupunginhallitus tai valtuusto.
Suora pormestarivaali muuttaisi vaalikampanjaa, koska
ehdokkaat joutuisivat esittelemään konkreettisemman ohjelman, samaan tapaan
kuin miten eduskuntavaaleista on tullut pääministerivaalit. Valitulla
pormestarilla olisi sitten tietysti myös vahva valtuutus toteuttaa ohjelmansa.
Muutosta ajaa halu vahvistaa poliittista ohjausta ja
heikentää ’virkamiesvaltaa’, kuten sitä usein nimitetään. Asian voi sanoa
toisinkin eli niin, että poliitikot haluavat lisää poliittista valtaa, siis
arvoihin ja arvostuksiin perustuvaa valtaa.
Jotkut haluavat samalla vähemmän asiantuntijavaltaa, siis faktoihin
perustuvaa valtaa.
Tässä yhteydessä esitetty vastakkainasettelu poliittisen ja virkamiesvallan
välillä on hyvin tarkoitushakuinen. Virkamieskunta kun ei edusta "pahaa
byrokratiaa" vaan monipuolista asiantuntemusta, jonka merkityksen ei soisi
vähentyvän. Yhtä mielellään halutaan nähdä hallinto ”turhana byrokratiana” ja
unohdetaan, että hallinnon tehtävä on valmistella asiat päätöksentekoa varten
niin yrityksissä kuin kunnissa, ja varmistaa, että päätökset toteutetaan.
Jotta asia ei olisi liian yksinkertainen, näköpiirissä on
myös sote-uudistus, joka toteutuessaan mullistaa kuntien tehtäväkentän.
Valtakunnan hallitushan kaavailee, että sosiaali- ja terveyshuolto siirtyisi vuonna
2019 kokonaan pois kunnilta, erikseen perustettavan aluehallinnon vastuulle ja
valtion maksettavaksi. Tämä tarkoittaisi, että puolet Helsinginkin menoista ja
henkilökunnasta siirtyisi valtion budjettiin. Samalla menisivät sote-palveluiden
tilat ja rakennukset.(Julkaistu Slämy-verkkolehdessä lokakuussa 2015)
No comments:
Post a Comment