Seisoessani yhdellä Seinen silloista tajusin, ettei Pariisi
kuitenkaan häpeä leimautua rakkauden kaupungiksi. Romantiikan näkymättömän
kosketuksen voi aistia Mona Lisan hymyssä, puistokäytävien hiekassa, patongin
rapeudessa, kahviloiden pöydissä, valtakatujen ihmismeressä, sivukujien
hämärässä, metron äänissä tai Eiffel-tornin huipulta pimeälle taivaalle sinkoavassa
valonsäteessä.
Jos matkustusta ja turismia tarkastelee viileästi
vientiteollisuuden sektorina, se tuotti toissavuonna suoraan ja välillisesti
liki 10 prosenttia maailman kansantuotteesta. Ala tarjosi suoraan yli 100
miljoonaa työpaikkaa ja kasvoi muita nopeammin. Toimialan asiakkaista 46
prosenttia tuli kehittyvän talouden maista.
Ei siis ihme, että matkailijoiden ja kongressijärjestäjien
suosiosta kilpaillessaan kaupungit pohtivat, miten kasvattaa houkuttelevuuttaan
ja millaisella profiililla erottautua muista. Rooma on ”ikuinen kaupunki”,
jonne kaikki tiet vievät, Lontoo ja Frankfurt pankkimaailman keskuksia ja Geneve
kansainvälisten järjestöjen kotipaikka.
New York tunnetaan runsaudensarvena, ”Isona Omenana”. Monet
Pohjois-Amerikan ja Australian metropolit ovat leimallisesti maahanmuuttajien
kaupunkeja, joihin jokainen siirtolaisaalto jättää oman jälkensä.
Kaupungin herättämä mielikuva riippuu toki katsojan
näkökulmasta. Berliini on yksille uuden kaupunkikulttuurin ja taiteen
vapaakaupunki, toisille jaetun ja uudelleen yhdistyneen Saksan pääkaupunki.
Hampuri voi tuoda mieleen sataman ja Reeperbahnin tai rikkaan porvariston hansakaupungin.
Joidenkin kaupunkien imago rakentuu yksittäisen maamerkin tai
miljöön varaan. Läpivirtaavat joet luonnehtivat niin Budapestiä, Pariisia kuin
Lontoota. Shanghaissa Huangpu-joen Pudongin puolen pilvenpiirtäjäviidakko
kertoo Kiinan talousihmeestä, Pekingin Taivaallisen rauhan aukio vallasta. Ateenalle
riittää tavaramerkiksi Akropolis ja Riolle Copacabana. Berliinin symboliksi on
muodostunut Brandenburgin portti entisen idän ja lännen välissä.
Mikä mahtaa olla sinun lempikaupunkisi?
(Julkaistu kolumnina Demokraatti-lehdessä tammikuussa 2016)
No comments:
Post a Comment