Esimerkkinä - tässä tapauksessa kuvitteellisena – ehkä
painavimman kaupunginhallituksen 2.3.2015 esityslistalla olevan päätösesityksen
muokkaus uuteen uskoon. Tämän kyseisen päätösesityksen liitteenä on yhdeksän asiakirjaa ja
tärkeimpien ruotsinnokset. Alla vastaesitykseni, joka on rakennettu kaupunginjohtajan kuntaliitosta puoltavan päätösesityksen pohjalle. Ei mitään viihdelukemista.
Kaupunginhallituksen 2.3.2015 esityslista ja alkuperäinen päätösesitys löytyvät tämän linkin takaa: http://www.hel.fi/www/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/paatoksenteko/kaupunginhallitus/esityslistat/asiakirja?year=2015&ls=11&doc=Kanslia_2015-03-02_Khs_9_El
** ** **
Kaupunginvaltuuston
päätettäväksi menevä asia kaupunginjohtajan esittelystä:
Erityinen kuntajakoselvitys ja
kuntarakennelain mukainen yhdistymissopimus
Pantu
kaupunginhallituksessa pöydälle 23.02.2015, uusi käsittely 2.3.2015
Päätösehdotus
– Kaarin Taipaleen esittämä vastaesitys:
(1)
Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
(2) 1
(3)
Kaupunginvaltuusto päättää hylätä metropolialueen
erityisessä kuntajakoselvityksessä valmistellun kuntarakennelain 8 §:n mukaisen
yhdistymissopimuksen Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan kaupunkien sekä
Sipoon kunnan välillä.
(4) 2
(5)
Kaupunginvaltuusto toteaa perusteluinaan kuntajakoselvittäjien esityksestä
seuraavaa:
(6)
Kuntajakoselvittäjien raportissa ja yhdistymissopimuksessa ei ole esitetty riittäviä
perusteluja kuntajaon muuttamisen tarpeesta eikä ole selvitetty, miten kuntarakennelain 4 §:ssä säädetyt
kuntajaon edellytykset täyttyvät.
(7)
Selvitysraportti ei vastaa Helsingin kaupungin näkemystä kuntajaon
muuttamisen tarpeesta. Ehdotus uudeksi kuntarakenteeksi toisi Suur-Helsinkiin kokonaan uuden
kaupunginosahallinnon, jossa kaupunginosat kuitenkin olisivat väestömäärältään
keskisuuren suomalaisen kaupungin, esimerkiksi Lahden kokoisia eivätkä siten
täyttäisi nykyaikaisen lähidemokratian vaatimuksia.
Samalla
laajemman metropolialueen kysymykset jäisivät vaille niistä vastaavaa tahoa, jonka
muodostumiselle ylivoimaisen suureksi koettu Suur-Helsinki päinvastoin toisi lisää
esteitä.
(8)
Yhdistymissopimus ei sisällä kaupungin näkökulmasta riittäviä linjauksia eikä
yksityiskohtia yhdistymisestä päättämiseksi.
(9) Esityksen mukainen kuntajaon muutos ja
kuntien yhdistyminen on suomalaisessa
kuntakentässä laajuudessaan suuri mutta yhtäältä ei silti kata todellista
työssäkäyntialuetta ja toisaalta vaatii uuden hallintotason muodostamista.
(10) Eduskunnassa
valmistellaan parhaillaan sote-lainsäädännön uudistusta, joka poikkeaa täysin
kuntajakoselvittäjien työn aikaisesta viiden valtakunnallisen sote-alueen
eriytetystä tilaaja-tuottajamallista. Uusi malli perustuu paljon pienemmille, yhdistetyille
järjestämis- ja tuottajaorganisaatioille, jotka ovat kuntayhtymiä, ja rakentuu
pitkälti sairaanhoitopiirien ympärille. Sen vaikutuksia kuntien henkilöstöön ja
suhdetta esitettyyn Suur-Helsinkiin on tässä vaiheessa mahdotonta arvioida.
(11) Uuden
kunnan muodostamisen strategiset päätavoitteet ovat yhdensuuntaiset
kaupungin strategiaohjelman 2013–2016 ja sen sisältämän
vision kanssa. Päätavoitteet ja visio on kuitenkin esitetty niin yleisellä
tasolla, ettei niillä voida perustella Suur-Helsingin perustamista.
(12) Uuden
kunnan yhdyskuntarakenteen periaatteet ovat yhdensuuntaiset kaupungin
strategiaohjelman 2013–2016 tavoitteiden ja toimenpiteiden kanssa. Tavoitteet
ja toimenpiteet on kuitenkin esitetty niin yleisellä tasolla, ettei niillä
voida perustella Suur-Helsingin perustamista.
(13) Asukasosallistumisen ja lähidemokratian
menetelmiä on kaupungeissa kehitettävä kuntaliitoksista riippumatta.
(14)
Palveluiden yleiset periaatteet ovat pääosin yhdenmukaiset kaupungin strategiaohjelman
2013–2016 tavoitteiden ja toimenpiteiden kanssa. Tavoitteet ja toimenpiteet on
kuitenkin esitetty niin yleisellä tasolla, ettei niillä voida perustella
Suur-Helsingin perustamista.
(15)
Taloudenhoidon periaatteet ovat kansallisten julkisen talouden tavoitteiden
ja kaupungin strategiaohjelman mukaiset. Espoon, Kauniaisten, Vantaan ja
Helsingin taloudenhoidon periaatteet perustuvat kuitenkin hyvin erilaisiin lähtökohtiin,
ja osittain tästäkin syystä on tiedossa, etteivät ne ole halukkaita liittymään
Helsinkiin.
(16)
Yhdistymissopimus ei ole hyväksyttävissä.
(17)
Kaupunginvaltuusto toteaa lisäksi, että tietojen puutteellisuuden ja vailla
tosiasioihin perustuvia vaihtoehtovertailuja ei ole edellytyksiä järjestää
Suur-Helsinkiä koskevaa kunnallista kansanäänestystä. Päinvastoin, se osoittaisi
demokratian halveksuntaa. Kaupunkilaisten pitäisi ottaa kantaa kysymykseen, josta heille ei ole annettu riittävästi tietoa.
No comments:
Post a Comment