Suomen haasteet on ratkaistava kaupungeissa. Talouden,
tutkimuksen ja kulttuurin elinvoima syntyy kohtaamisista ja urbaanista vuorovaikutuksesta.
Arvonlisä tuotetaan kaupungeissa. Siellä ovat torit, markkinat, pankit ja
pörssit, yliopistot, tutkimuslaitokset, sairaalat, keskusvirastot,
pääkonttorit, teatterit, konserttitalot, lentokentät ja satamat. Suomessa
Helsingin seudun osuus koko maan bruttokansantuotteesta on yli kolmannes.
***
Suomi on edelleen maatalousvaltaisempi kuin vanhat EU-maat, joissa
maatalouden osuus on noin kaksi prosenttia bruttokansantuotteesta. Vuonna 2013
maa-, metsä- ja kalatalouden eli alkutuotannon osuus bruttoarvonlisäyksestä oli
2,9 prosenttia. Vertailun vuoksi pelkästään rakentamisen osuus oli 6,4 tai
kiinteistöalan 12 prosenttia.
Maaseutupolitiikan merkitystä lainkaan vähättelemättä meillä
on silti yhä maa- ja metsätalousministeriö – mutta ei kaupunkipolitiikkaa
eikä kaupunkitalousministeriötä. Maankäytön ja liikenteen suunnittelua ohjataan
ympäristöministeriöstä, asuntoasiat ovat milloin minkin ministerin salkussa, ympäristöpolitiikan
kannalta keskeisiä energiakysymyksiä ratkotaan työ- ja elinkeinoministeriössä,
ja kuntaministeri on aluehallintoministeri.
Ministeriöiden yhdistelyyn liittyy aina poliittisia intohimoja.
Jossakin maassa on perheministeri, toisessa kestävän kehityksen ministeri,
briteillä ilmastonmuutosministeri. Esimerkiksi Ranskassa, Kanadassa, Tanskassa,
Sveitsissä ja Brasiliassa on ministeri kaupunkiasioille, Intiassa hänelle kuuluvat
myös työllisyyskysymykset. Miksi ei Suomessa?
***
Maailmankartta on kaupunkien verkosto. Aikaisemmin oli
ystävyyskaupunkeja, joissa käytiin vierailuilla. Nyt, samaan aikaan kun
kaupunkeja vertaillaan lukuisilla mittareilla, ne liittoutuvat eri teemojen
puitteissa, joita voivat olla ilmastonmuutoksen torjunta, hankintapolitiikka,
energia tai vesihuolto.
Kansainvälisissä järjestöissä kuten maailmanpankissa ja
Euroopan Unionissa onkin viime vuosikymmeninä oivallettu kaupunkien merkitys yhteisten
ongelmien ratkaisijoina. YK:ssa UN-Habitat keskittyy kaupunkien kehittämiseen.
Useat syyt ovat nostaneet kaupungit globaaleille
asialistoille. Yksi tekijä lienee ollut valuuttamarkkinoiden vapautuminen ja
tiedonvälityksen ja rahan liikkeiden nopeutuminen. Aikaisemmin vain valtiot
laskivat liikkeelle joukkovelkakirjoja, nyt niillä hankkivat rahoitusta Afrikan
kaupungitkin.
Toinen tekijä on kestävän kehityksen ajatusmallin
valtavirtaistuminen. Maailman luonnonvaroista suurin osa kulutetaan
kaupungeissa. Siksi kestävän kehityksen taloudelliset, sosiaaliset ja ympäristövelvoitteet
on täytettävä kaupungeissa.
Kaupunkien kansainvälisellä kilpailulla tarkoitetaan kahta
asiaa; minne ulkomaiset järjestöt haluavat sijoittua tai yritykset investoida,
ja minne turistit matkustavat.
Uusliberaalin tulkinnan mukaan kaupunkien rooli on luoda yrityksille
suotuisa toimintaympäristö. Todellisuudessa on kyse hyvinvointikaupunkien
rakentamisesta. Niiden ensisijainen tehtävä on varmistaa hyvinvointivaltion
palvelut asukkailleen. Vasta silloin ne ovat hyviä sijoittumispaikkoja myös
yrityksille.
Siinä kylliksi haastetta yhdelle kaupunkiministerille.
Teksti on julkaistu Demokraatti-lehden kolumnina 27.2.2015
Teksti on julkaistu Demokraatti-lehden kolumnina 27.2.2015
No comments:
Post a Comment