Markkinointi-ihminen olisi taatusti tehnyt jotakin myyvempää, mutta päädyin purkamaan käsitteen neljään toisiinsa tiukasti liittyvään näkökulmaan:
Reilu työ. Se on oma suomennokseni ILO:n käsitteestä "decent work". Oikeudenmukaiset työehdot ja palkka. Turvallinen työympäristö.
Reilu kauppa. Reilun kaupan banaani alkaa olla kaikille tuttu: viljelijä saa kohtuullisen korvauksen, viljelmillä ei käytetä terveydelle vaarallisia myrkkyjä. Mutta miksi ihmeessä lopettaa banaaniin ja kahviin - kaikkien tuotteiden ja palveluiden pitää olla reiluja! Tähän tarvitaan tietysti kansainvälisiä sopimuksia ja niiden noudattamista.
Puhdas energia. Energia panee kaiken uusiksi. Ei todellakaan pelkästään ilmastomuutoksen takia, vaan koska raakaöljyn pumppaamisesta maksetaan liian kova hinta sotimalla lähi-idässä, aiheuttamalla tuhoa Nigeriassa tai antautumalla Gazpromin kaltaisten yhtiöiden panttivangiksi. Kaikki, kaikki on pantava uusiksi: tuotanto, palvelut, asuminen, rakentaminen, liikkuminen...
Turvallinen elinympäristö. Turvallisuus syntyy monesta eri asiasta - eri ihmiselle eri asioista. Puhdas juomavesi, katuvalaistus, liukkaudenesto, vanhus- ja vammaispalvelut, koulutie, eri kulttuurien rinnakkainelo, luetteloa pitää jatkaa pitkään.
No comments:
Post a Comment