Kaupungilla liikkuessani viihdytän joskus itseäni laskemalla,
montako kerrosta rakennuksissa on. Viime vuosisadan alun taloissa oli nykyistä
korkeammat huoneet. Uudemmissa saattaa olla sisäänvedetty kattokerros, jota ei
kadulta näe. Kulmatalot ovat usein muita korkeampia. Monissa Helsingin taloissa
on kahdeksan kerrosta. Jätkäsaaren hotellitornissa on tuplasti enemmän.
Korkeus on aina suhteellista. Jos Kirkkonummen
maalaismaisemaan nousee nelikerroksisia taloja tai Kankaanpään keskustaan
10-kerroksinen torni, ne vaikuttavat todella korkeilta. Shanghain Pudongin
pilvenpiirtäjäviidakossa pitää olla yli satakerroksinen erottuakseen joukosta.
Pilvenpiirtäjien historia alkoi Chicagon suuresta palosta
1871. Sen jälkeen opittiin ratkaisemaan, miten kantavat teräsrakenteet
palosuojataan. Amerikkalainen herra Otis oli jo vuonna 1853 keksinyt hissin,
joka oli palosuojauksen ohella toinen tekninen edellytys tornitalojen
yleistymiselle.
Kilpailua siitä, missä on maailman korkein rakennus, on viime
vuosikymmeninä käyty joko öljyntuottajamaissa, joissa on siirrytty
kiinteistöbusinekseen, tai muissa nousevan talouden valtiossa, jotka hakevat
vahvistusta brändilleen. Auringonsäteitä heijasteleva lasipintainen pilvenpiirtäjä
on statussymboli, ei väliä, vaikka takapihalta alkaisi slummi.
Pilvenpiirtäjät herättävät tunteita. Moni pikkupoika ja
-tyttö niistä unelmoi, jotkut vielä vanhemmallakin iällä. Onko kyse siitä, että
haetaan pönkitystä egolle – kovat kundit rakentavat korkealle ja kovaa? Vai
kiehtooko se, että insinööritaidon keinoin taistellaan painovoiman lakeja
vastaan, vai ajatus huipulta avautuvasta näkymästä, mene tiedä. Rakennuttajien
ja maanomistajien vain vaivoin peiteltyä innostusta on helpompi ymmärtää:
enemmän myytäviä neliötä samalla tontilla.
Nyt kuumana käyvä keskustelu kaupungin tiiveyden huonommuudesta
tai paremmuudesta johtaa helposti harhaan. Monet kuvittelevat, että mitä
korkeampaa, sitä tiiviimpää. Kuitenkin esimerkiksi Pariisin, Berliinin, Kallion
tai Töölön perinteinen umpikorttelirakenne on kaikkein tehokkain tapa käyttää
maata. Korkeampi rakentaminen on kalliimpaa ja vaatii enemmän tilaa
ympärilleen.
Manhattanin keskusta New Yorkissa on monien mielissä
pilvenpiirtäjäkaupungin perikuva. Paikalla käyneet ovat kuitenkin huomanneet,
että korkeat rakennukset reunustavat vain leveitä pohjois-eteläsuuntaisia
avenuita. Niiden ihmisvilinä takaa katutason ravintoloille ja kivijalkakaupoille
tasaisen asiakasvirran ympäri vuorokauden. Avenuita yhdistävien kodikkaiden
poikkikatujen varrella on kuitenkin yleensä vain nelikerroksisia kapeita
kaupunkirivitaloja pienine etupuutarhoineen.
Delhin naapurissa oleva Gurgaonin pilvenpiirtäjäkaupunki on
Manhattanin täydellinen vastakohta. Siellä korkeat rakennukset seisovat
keskellä laajoja pysäköintialueita ja keinokasteltuja nurmikenttiä. Ostoksille
ja syömään ajetaan autolla ostoskeskukseen, eikä kaduilla ole muita kuin
kastittomia jalankulkijoita.
Korkea rakentaminen on taitolaji. Se voi kertoa joko piittaamattomasta
ahneudesta tai nousukasmaisesta mahtipontisuuden tavoittelusta. Se voi olla
myös vastuullista maankäyttöä siellä, missä ihmisiä liikkuu paljon ja tontit
ovat todella arvokkaita, esimerkiksi Keski-Pasilassa, joka on joukkoliikenteen
solmukohta.
Unelma Baabelin tornista elää.
(Teksti on julkaistu Helsingin Uutisten kolumnina 18.3.2016)
- Faktalaatikko
Maailman korkein rakennus on vuonna
2010 valmistunut 163-kerroksinen Burj Khalifa Dubaissa.
Sadasta korkeimmasta
pilvenpiirtäjästä 40 on Kiinassa ja 27 Arabian niemimaalla.
Manhattanille on World Trade
Centerin tuhon jälkeen noussut taas pilvenpiirtäjiä. Silti korkeimpien listalla
ovat edelleen 1930-luvun symbolit Empire State Building ja Chrysler Building.
Helsingin korkein on Vuosaaren
26-kerroksinen Cirrus.
No comments:
Post a Comment