Tohtori Custersin tarinaa kuvaava Last
Man in Dhaka Central on Dhakassa ja New Yorkissa työskentelevän 46-vuotiaan
Naeem Mohaiemenin filmi, jonka
ennakkoversion voi nähdä Venetsian kuvataidebiennaalissa.
Custers selaa arkistoitujen lehtien kellastuneita sivuja ja siloittelee
niiden murtuneita nurkkia. Vuoden 1975 vasemmistolainen sotilaskaappaus jäi
pelkäksi yritykseksi. Custers oli varoittanut, ettei vallankumous voi onnistua
sotilasvoimalla vaan sen on noustava kansan keskuudesta. Hänet kuitenkin
vangittiin epäiltynä osallisuudesta kumouksen valmisteluun, tuomittiin,
armahdettiin ja karkotettiin vasta Alankomaiden hallituksen painostuksen
jälkeen.
Onko Last Man in Dhaka Central
taideteos vai dokumentti? Onko sillä mitään väliä? Kameran poimimat yksityiskohdat,
kielten sekoitus tai ajallisten tasojen taidokas limitys eivät välttämättä tee
dokumentista taideteosta. Vai onko taustalla intohimo etsiä totuutta, tehdä
sitä näkyväksi ja kertoa koskettava tarina?
Kuvataidebiennaaleja on järjestetty Venetsiassa vuodesta 1895 lähtien.
Tämän vuoden otsikko on All the World’s
Futures – Kaikki maailman tulevaisuudet. Nigerialainen kuraattori Okwui Enwezor luonnehtii kokoamaansa
Biennaalia suodattimeksi, jonka kautta tarkastellaan sekä asioiden nykytilaa että
sitä, miltä asiat näyttävät. Enwezorin mukaan näyttelyn peruskysymys kuuluu:
”Miten taiteilijat, ajattelijat, kirjailijat, säveltäjät, koreografit, laulajat
ja muusikot onnistuvat kuvin, esinein, sanoin, liikkein, tapahtumin, runoin ja
äänin saamaan yleisön katsomaan, kuuntelemaan, reagoimaan, osallistumaan ja
puhumaan, jotta käsittäisimme, mistä nykymaailman sekasorrossa on kyse.”
Näyttelyiden keskelle rakennetun Areena-tilan ohjelmassa on keskusteluja,
filmejä ja työväenlauluesityksiä. Päivän päätteeksi kaksi ammattinäyttelijää
lukee Karl Marxin Pääomaa. Itse osallistuin
paneelikeskusteluun, jossa pohdittiin, kuka nykyään tarvitsee museoita ja
biennaaleja. Tulkintani mukaan niitä kaipaavat kaupungit, jotka näkevät itsensä
turismiteollisuuden maailmanmarkkinoilla kaupattavina tuotteina. Kuvia
kulttuurirakennuksista käytetään kaupunkien brändäyksessä, sisällöillä ei ole
merkitystä. Esimerkiksi Sydneyn symbolina tunnetaan muotokieleltään poikkeava
oopperatalo. Oletteko kuitenkaan kuulleet kenenkään ihastelevan talon
oopperaproduktioita tai muistelevan unohtumatonta aariaa?
Kauneus kasvaa sisällöstä ja totuudesta.
Venetsiaa
kuvaavassa kirjassaan Veden peili
(1992) Joseph Brodsky mainitsee
kääntäneensä monia amerikkalaissyntyisen Ezra
Poundin runoja venäjäksi. Poundin laajaa Cantos-runoelmaa Brodsky kuitenkin kommentoi murhaavasti. ”… sen
suurin erehdys oli jo vanha: kauneuden tavoittelu. Oli omituista, että joku
joka oli asunut niin pitkään Italiassa ei ollut tajunnut, että kauneutta ei voi
asettaa tavoitteeksi, että se on aina muiden, usein hyvin tavanomaisten
pyrkimysten sivutuote.” (Suomennos Marja Alopaeus.)
(Teksti on julkaistu Demokraatti-lehden kolumnina elokuussa 2015)
No comments:
Post a Comment