Pari viikkoa sitten kuntajakoselvittäjät esittivät viiden
kunnan: Espoon, Helsingin, Kauniaisten, Sipoon ja Vantaan yhdistymistä
metropolikaupungiksi, johon liitettäisiin Tuusulan eteläisin, Helsinki-Vantaan
lentokenttään rajoittuva osa. Jos asiasta järjestettäisiin kunnallinen
kansanäänestys, helsinkiläisten vastaus olisi kenties kyllä, vantaalaisten
ehkä, mutta espoolaisten ja kauniaislaisten jyrkkä ei. Vieläkään ei tahdo
löytyä yhteisesti hyväksyttyä ratkaisua, vaikka sitä on etsitty jo vuosikymmeniä.
Nyt odotellaan, ehtiikö eduskunta käsitellä lähes yhtä
ristiriitaisen lakiesityksen metropolihallinnosta. Metropolit eivät lopu tähän,
Uudenmaan liittokin nimittää itseään metropolimaakunnaksi. Metropolikaupunki ja
–hallinto ovat hyvin erilaisia ratkaisumalleja. Joidenkin mielestä ne ovat
keskenään vaihtoehtoja, toisten mielestä ei, kolmansien mielestä maakuntaliitto
riittää.
Yksi asia on selvä. Päätöksenteko nopeasti kasvavalla veturialueella
on hajallaan. Helsingin seudun liikenne HSL-kuntayhtymässä on seitsemän kuntaa,
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:ssä neljä, kun taas maankäyttöä,
asumista ja liikennettä koordinoi 14 kuntaa. Lisäksi on liuta muita
neuvottelukuntia ja yhteistyöporukoita. Uudenmaan liitto kattaa Hangosta Lapinjärvelle
26 kuntaa, jota ei parhaalla tahdollaankaan voi kutsua metropolialueeksi. Helsingin
ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUSissa on 24 jäsenkuntaa. Tuleva eteläinen
sote-alue on vielä laajempi, ellei vaalien jälkeinen hallitus vie
sote-tilaajatehtäviä valtakunnantasolle KELAan, sote-ministeriöön tai Terveyden
ja hyvinvoinnin laitokseen.
Metropolihallinnon torjumiseksi on sanottu, ettei tarvita
enempää ’hallintoa’. Tämä perustelu ontuu, koska metropolihallinto tarkoittaisi
kahta päätöksentekotasoa: 14 kuntaa ja niiden muodostaman metropolihallinnon,
joka voisi koota muita palasia yhteen. Metropolikaupunki taas tarkoittaisi
kolmiportaista hallintoa: maakunnan, kaupungin ja 15-20 ’kotikaupunkia’. On
vaikea kuvitella, etteivät esitetyt 15-20 noin sadantuhannen asukkaan
’palvelualuetta’ vaatisi omaa päätöksentekojärjestelmäänsä.
Metropolihallinto käsittäisi metropolikaupunkia laajemman,
nykyistä työssäkäyntialuetta vastaavan alueen. Metropolihallinnolla olisi
rajoitetumpi toimivalta kuin metropolikaupungilla, ja kunnat säilyisivät
itsenäisempinä. Metropolihallinto hoitaisi alueellaan maakunnan tehtävät,
metropolikaupunki ei. Metropolikaupungilla olisi verotusoikeus,
metropolihallinnolla ei – ainakaan vielä.
Helsingin seutua on EU:n vertailuissa pidetty varoittavana
esimerkkinä yhdyskuntarakenteen hajoamisesta. Asumisen, liikkumisen, työnteon,
maahanmuuton ja elinkeinopolitiikan kysymyksien ratkaisemiseksi pöydälle on
levitettävä kartta, joka ylittää kapeita etuja vahtivien kuntien rajat.
Sitran Jukka Noponen
puhuu ”alueellisesta resurssiviisaudesta”. Kyse on myös siitä, että tieto paikallisista voimavaroista
– olivat ne sitten luonnonvaroja, infrastruktuuria tai ihmisten osaamista – on
saatava esille, jotta niitä osataan käyttää ja kehittää viisaasti. Täytyy voida
tehdä sitovia päätöksiä, hurskaat toivomukset eivät riitä. Kyse ei ole
’hallinnosta’ vaan valistuneen ja demokraattisen päätöksenteon edellytyksistä.
(Teksti on julkaistu kolumnina Demokraatti-lehdessä 12.12.2014)
No comments:
Post a Comment