Nyt on puhuttava kohtuuhintaisesta asumisesta. Vanha käsite "sosiaalinen
asuntotuotanto" kuulostaa menneeltä maailmalta, ikäänkuin kyse olisi
hyväntekeväisyydestä tai vain huonoiten toimeentulevien kansalaisten
asumisolojen parantamisesta. Näin ei ole, vaan asumiskysymys koskee koko
yhteiskuntaa.
Perusongelma on, että pääkaupunkiseudulle muuttaa jatkuvasti
sekä muualta maasta että ulkomailta enemmän ihmisiä kuin mitä asuntokanta
sallisi. Suurin osa näistä ihmisistä tulee matala- tai keskipalkkaisiin töihin,
mikä merkitsee sitä, että heidän on etsittävä koti etäältä työpaikasta.
Helsingissä ja koko laajalla pääkaupunkiseudulla tarvitaan runsaasti
uusia raideliikenteeseen tukeutuvia asuntoja. Kohtuuhintaisia koteja on oltava myös
"kohtuutonhintaisten" joukossa. Tästä ovat hyvänä esimerkkinä
Berliinin tai Pariisin vanhat korttelit, joissa on monenlaisia asuntoja:
hienoja kadunvarren yläkerrosten edustusasuntoja ja vaatimattomampia
pihanpuolen tai alempien kerrosten kämppiä, lisäksi työpajoja ja verstaita
piharakennuksissa. Ruoholahdessa rakennettiin
jo pari vuosikymmentä sitten "sekataloja",
joissa on saman katon alle sovitettu erilaisia omistus- ja rahoitusmuotoja. Malli
on siis olemassa.
Professori Mari Vaattovaara on parhaita
segregaatioasiantuntijoitamme. Hän painottaa, että "hyvät"
asuinalueet kestävät "huonoja" asuntoja (tämä ei ole Marin
sanamuoto!) paremmin kuin jo entuudestaan "huonot" alueet. -
Vastaavaa ajattelua oli käänteisesti apulaiskaupunginjohtaja Pekka Korpisen
aikoinaan Vuosaaressa tekemä linjaus, että laman aikana rakennetun HITAS-alueen
viereen Aurinkolahteen rakennetaan kovan rahan asuntoja. Näin alueen
syöksykierre katkaistiin.
Pienistä asunnoista on pulaa, koska ihmisillä ei ole varaa suurempiin!
Silti olisi rakennettava myös isompia asuntoja. Monet perheasunnoiksi
tarkoitetut parin makuuhuoneen asunnot ovat todella ahtaita. Kymmenen
"tyhjän" neliön lisääminen ei kasvattaisi rakennuskustannuksia
kohtuuttomasti, koska niihin ei liittyisi vesi-, viemäröinti- tai
laiteasennuksia. Pieni yksiö on mainio ratkaisu jossakin elämänvaiheessa, mutta
ei läpi elämän. Helsingissä nyt jo poistettu vaatimus asuntojen keskikoosta
ajoi hyvää tavoitetta: myös perheiden pitää voida asua Helsingissä, ei vain
yksineläjien!
Yhteisöllisyys kuulostaa kauniilta ajatukselta. Hyviä
esimerkkejä on esimerkiksi ikäihmisten Loppukiri Arabianrannassa. Kerroin
joskus HS:ien haastettelussa suuresta kerrostalosta, jossa asuin vuoden verran
Toronton keskustassa: pieniä vuokra-asuntoja mutta alakerrassa 24 h ovimies, kuntosali,
katolla ja pohjakerroksessa yhteistiloja, jopa pieni auditorio videoiden
katseluun. Mutta tämä edellytti isoa volyymiä ja vuokrat ovat aika korkeat. - Kokemusteni
perusteella ehdotin, että meikäläisessä kaupunkirakenteessa saattaisi korttelitasolla
syntyä riittävästi kysyntää yhteistalonmiehen/yleismiehen palkkaukseen ja
vaikkapa yhteisiin sauna- ja pesutupatiloihin, joissa on kokoontumistila ja
kuntosali. Esimerkiksi yhteinen vierasasunto on todennäköisesti jo
taloudellisesti mahdoton yhtälö.
Yhteisöllisyydessä on ongelmansa: mitä sitten, kun hankkeen
alkuun panneet ihmiset ovat syystä tai toisesta poistuneet kuvioista? Puhunkin
mieluummin yhteisistä palveluista tai asumisen palveluista.
ARAsta ei ole vuosiin kuulunut mitään. Norjassa vastaava
organisaatio tuki kestävän kehityksen tavoitteita jo 1990-luvulla, mutta ARAlla
on vain muutama ylevä lause nettisivuillaan, vaikka sen pitäisi olla aloitteellinen
suunnannäyttäjä. Puurakentamisen tukeminen ei ole mikään ratkaisu. Puu on
oikeassa paikassa oikein käytettynä yksi fiksuista rakennusmateriaaleista, ei
enempää. Piste.
Olen metropolipolitiikkakeskustelun yhteydessä esittänyt 14
kunnan yhteistä rakennuttamisorganisaatiota, jolla voisi olla laajempia
tehtäviä kuin esimerkiksi Helsingin sinänsä mallikelpoisesti toimivalla
ATT:llä. Rakennuttamisen eli tilaamisen käsitettä voisi venyttää pidemmälle
niin, että koordinoitaisiin ja tilattaisiin osaurakoita (niinhän grynderitkin
tekevät!) eikä kokonaisurakoita. Yksi iso ongelma näet on, että
rakentamismarkkinoita hallitsee muutaman suuren yhtiön klikki. Voi olla, että
kun suhdanteet huononevat, esimerkiksi ATT alkaa saada urakkapyyntöihin useampia
tarjouksia. Ei firmoja kiinnosta kohtuuhintaisen tuotannon rakentaminen niin
kauan kuin kohtuutonhintainen menee alhaisten lainakorkojenkin vuoksi kaupaksi.
– Mutta rakentaminen ei ole kaupunkien perustehtävä, asuntorakennuttaminen sen
sijaan on. Nämä käsitteet tahtovat julkisessa keskustelussa mennä sekaisin.
Toinen on tilaamista, toinen tuottamista.
Ylikunnallisella yhtiöllä voisi olla pääomaa, jolla se
hankkisi omistukseensa asuntorakentamiseen soveltuvaa (mahdollisuuksien mukaan
kaavoittamatonta) maata. Ehkä yhtiö myös omistaisi rakennuttamansa asunnot. -
Ja kestävän kehityksen kriteeristön käyttö olisi vihdoin itsestäänselvyys eikä
harvinainen poikkeus.
Ryhmärakennuttamista on Helsingissä jo harjoiteltu. Saamani
käsityksen mukaan se on mukavaa, mutta vaatii erittäin paljon lisätyötä. On pakko
kysyä, onko kohtuullista, että julkinen sektori panostaa niin paljon muutaman "kivan"
asunnon tuottamiseen? Tämä olisi ehkä kolmannen sektorin hommaa,
not-for-profit.
Pysäköintiproblematiikasta on Helsingissä puhuttu vuosikausia.
Kovan rahan taloissa kellarin autohallin paikat ovat erillisiä osakkeita,
joiden hinta on noussut monta kertaa asuntoja nopeammin. Entä kohtuuhintaisessa
vuokratalossa: kuka ostaisi kellarin tai pysäköintitalon autopaikkoja, jos
autonsa voi jättää kadulle asukaspysäköintitunnuksen hinnalla? Manhattanin
malli on se, että ihmiset käyttävät joko julkista liikennettä tai takseja ja
pitävät omat autonsa tallissa Manhattanin laidoilla. Sieltä he noutavat auton,
kun ajavat maalle Long Islandille. HKR:n nyt julkistama talvipaikoitusalue
Kalasatamassa on mainio keksintö, vastaavaa ratkaisua voisi pohtia
ympärivuotisenakin.
Korjausrakentamisen suhteen Helsingin kaupungin
kiinteistöosakeyhtiöt ovat yleensä paremmin hoidettuja kuin yksityiset vuokra-
tai omistustalot. Samaa tavoitetta palvelee myös joku aika sitten tehty
kaupungin asuntokiinteistöjen kokoaminen yhteen yhtiöön. Saadaan synergiaetuja,
kun voidaan keskittää osaamista ja tilata isompia urakoita kerralla.
Apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä näyttää olevan
kyllästynyt hankaluuksiin, joita kovasti kaivattu täydennysrakentaminen kohtaa.
NIMBY on kaikkialla, ja siinä meidän kaikkien hurskaat toiveet asukkaiden
osallistumisesta ja osallisuudesta lähiympäristönsä suunnitteluun törmäävät
todellisuuden kivimuuriin. Täydennysrakentaminen (en tarkoita väljästi
kaavoitettuja rintamamiestontteja ja vanhoja omakotialueita) jos mikä palvelisi
kaikkia mahdollisia hyviä tavoitteita. Miten siihen saataisiin vauhtia ja
hyväksyttävyyttä muuallakin kuin ”jossakin toisaalla, mutta ei meidän
naapurissa”?
Tontti- ja kaavoituspolitiikan pitää olla entistä
aktiivisempaa. Helsinkiläiset kaavoittajat ovat vieneet detaljisuunnittelun
liian pitkälle, mutta ei suunnittelua voi rakentajillekaan jättää.
Rakennuslupaprosessiin pitää voida luottaa.
Kokoomusvetoisesti on viime vuodet keskitytty
kovan rahan rakentamiseen. Myös Vapaavuoren ministerikaudella luotu
"välimalli" oli pelkkä rahansiirto rakentajille, joita palkittiin
vuokra-asuntojen rakentamisesta. Asunnot kuitenkin vapautuvat kaikesta sääntelystä
5-10 vuoden kuluttua, joten kohtuuhintaisuudelle voi sanoa hyvästit. Kun välimallin
rahoitus loppui, niin yllätys, yllätys, vuokra-asuntojen rakentaminen tyssäsi
kuin seinään ja yleisönosastoissa the usual suspects haikailivat Vapaavuoren
mallin perään.
Jos asuntopolitiikkaan olisi helppoja ainoita oikeita
ratkaisuja, ne olisi jo tehty. Mutta liikkuvia paloja on lukuisia. Eikä sovi
unohtaa muun infrastruktuurin merkitystä: maanomistus, joukkoliikenne, kävely,
pyöräily, koulut, terveyspalvelut, julkiset ulkotilat, liikuntatilat,
yksityiset palvelut, päiväkodit, näköalat, ...
1 comment:
Sorry Kaarin! Eikö tämäkin ole sitä ympäripyöreää jahkailua, jota asiasta on nyt käyty koko oman tietoisen eliniän ajan (n. 40v) ilman, että mikään oleellisesti muuttuu? Tuskin mikään muuttuukaan niin kauan kuin asuminen on keskiluokan ainut talouskeinotelun muoto.
Post a Comment