Yli puolet maailman
väestöstä asuu kaupungeissa. Vuonna 2050 jo yli 6 miljardia ihmistä, lähes 70
prosenttia maailman väestöstä, elää kaupunkimaisessa ympäristössä. Silloin
pelkästään Afrikan kaupungit ovat kasvaneet Yhdysvaltain nykyisen asukasluvun
verran. Aasiassa siirrytään vielä pitkään maalta kaupunkeihin, joissa on
rakennettava ennennäkemätön määrä asuntoja, työpaikkoja, palveluita ja
infrastruktuuria.
Kasvu ei koske vain
miljoonakaupunkeja. Noin puolet kaupunkiväestöstä asuu tulevaisuudessa alle
puolen miljoonan asukkaan kaupungeissa.
Kaupunkien kasvu ei koskaan
ole ollut yhtä kiivasta kuin nyt. Nopeiten kaupungistuvat kaikkein vähiten
kehittyneet maat ja nousevat talousmahdit, joissa ei ole pitkää
suurkaupunkiperinnettä. Niiden liikekeskustoihin kopioidaan usein länsimaisten
kaupunkien huonoimmat ratkaisut – pysäköintikenttien ympäröimät energiasyöpöt
lasitornit. Reuna-alueilla rönsyilevät sekä laittomat slummit että muurien
taakse suojautuvan vauraan yläluokan huvila-alueet.
Infrastruktuurin
rakentaminen ei pysy kaupungistumisen vauhdissa: joka viidennellä maailman
ihmisellä ei ole sähköä, 2,7 miljardia keittää ruokansa polttamalla risuja ja
kuivaa lantaa, ja lähes 900 miljoonalta puuttuu puhdas vesi sekä 2,6
miljardilta viemäröinti. Elinympäristön sosiaalinen jakautuminen ja suuri
nuorisotyöttömyys tekevät monien kehitysmaiden kaupungeista alttiita
yhteiskunnallisille räjähdyksille.
Keskiviikkona (20.6.2012)
alkavassa Rion kestävän
kehityksen kokouksessa pohditaan luonnonvarojen riittävyyttä, taloudenpidon
kestävyyttä, vihreää taloutta ja yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta. Nämä
kysymykset on ratkaistava myös kaupungeissa.
Suurin osa luonnonvaroista
kuluu kolmen perustarpeen tyydyttämiseen: ruokaan, asumiseen ja liikkumiseen.
Valtaosa raaka-aineista kulutetaan kaupunkiseuduilla, koska teollisuus ja
palvelutuotanto ovat siellä ja elintaso on kaupungeissa maaseutua korkeampi.
Asumisen ja liikkumisen
ratkaisut koskevat kaupungin infrastruktuuria: Millaisia vesihuolto ja
vedenpuhdistusjärjestelmä ovat? Mistä saadaan puhdasta energiaa lämmitykseen,
jäähdytykseen ja sähkön tuotantoon? Mikä asetetaan etusijalle
liikennesuunnittelussa? Miten yksityisautoilu, tavarankuljetukset, julkinen
liikenne, jalankulku ja pyöräily sovitetaan yhteen? Miten työpaikat ja palvelut
olisivat helposti saavutettavissa?
Infrastruktuurin suunnittelu
sisältää kaikki kolme kestävän kehityksen ulottuvuutta. Hyvä esimerkiksi tästä
on energia, jonka saatavuus on sosiaalinen, hinta taloudellinen ja tuotanto
ympäristöriskiin liittyvä kysymys.
Suurimman
murroksen edessä ovat energian
tuotanto ja jakelu. Uusiutuvat energialähteet – aurinko, tuuli, vesi, maalämpö
ja biomassa – sopivat hyvin hajautettuun tuotantoon. Siirtyminen keskitetystä
lämmön- ja sähköntuotannosta lähienergiaan tulee kuitenkin olemaan kivuliasta,
sillä öljyntuottajamaat ja energiayhtiöt valvovat tiukasti etujaan ja käyttävät
valtaansa vaikuttaakseen poliittiseen päätöksentekoon.
Toisaalta monet maat ottavat
mallia Saksasta, jossa siirtymistä uusiutuvan energian käyttöön on vauhditettu
syöttötariffilla.
Jos tieto- ja sähköverkot
pystytään yhdistämään, kuten yhdysvaltalainen ekonomisti Jeremy Rifkin on
visioinut, jokaisesta rakennuksesta ja kansalaisesta voi tulla energian tuottaja
aivan samoin kuin tietotekniikka ja avoimet verkot ovat tehneet meistä tiedon
tuottajia.
Uusiutuva energia luo myös
uutta työtä ja lisää omavaraisuutta, mikä parantaa kaupungin mahdollisuuksia
varautua ennalta arvaamattomiin tapahtumiin.
Pitkään ajateltiin, että
yksittäiset ratkaisut, kuten energiapihit talot ja sähköautot, veisivät
kehitystä eteenpäin. Viimein on kuitenkin oivallettu, että on välttämätöntä
tarkastella kaupunkien laajempia rakenteita ja tuotteiden koko elinkaaren
vaikutuksia.
Kaupunki on järjestelmä,
jonka on kulutettava mahdollisimman vähän uusiutumattomia luonnonvaroja. Jos
vesijohtoverkko vuotaa, hukkaan menee paitsi puhdistettua vettä myös veden
pumppaamiseen ja lämmittämiseen tarvittua energiaa. Jos julkisen liikenteen
verkosto ei ole riittävän laaja, kadut täyttyvät henkilöautoista mutta
autottomat eivät pääse töihin tai ostoksille.
Vanhan, monissa maissa yhä
noudatettavan käytännön mukaan ruuhkien helpottamiseksi rakennetaan leveämpiä
väyliä ja tunneleita. Ne täyttyvät kuitenkin pian taas autoista, joilla ajetaan
entistä kauemmas. Kun kaupunkirakenne hajoaa ja tieverkosto vie yhä enemmän
tilaa, on samantekevää, kulkevatko autot sähköllä tai ruokaöljyllä.
Yhdyskunnat
ovat pirstaloituneet, koska
kaupunkeja on suunniteltu yksi asia kerrallaan, esimerkiksi pelkästään
liikenteen tai maanomistuksen lähtökohdista. Kodit, työpaikat, palvelut ja
harrastukset erkaantuvat yhä kauemmas toisistaan, mikä heikentää yhteisöllisyyden
edellytyksiä. Lisäksi tulee suhteettoman kalliiksi rakentaa hajautuneiden yhdyskuntien palveluverkot, joiden käyttö on tehotonta ja tuhlaa luonnonvaroja.
Kaupunkeja on ryhdyttävä
tarkastelemaan kokonaisuuksina ja niiden rakenteita arvioimaan entistä
tiukemmilla kriteereillä. Yksittäisten talojen, laitteiden tai palvelujen
kehittäminen ei riitä, vaan koko kaupungin tulisi toimia energiaa ja
luonnonvaroja säästäen. On opittava laskemaan, paljonko kaupungeissa kulutetaan
luonnonvaroja ja energiaa ja paljonko niitä menee hukkaan.
Riossa ei tehdä kaupunkeja
sitovia päätöksiä, mutta siellä tulisi rohkaista hallituksia sekä
kansainvälisiä järjestöjä ja rahoituslaitoksia tukemaan kaupunkien kestäviä
valintoja, sillä päätökset kaupunkien tulevaisuudesta tehdään lopulta kuitenkin
kaupungeissa.
Teksti on julkaistu Helsingin Sanomien Vieraskynä-palstalla 18.6.2012
No comments:
Post a Comment